Toppliste smak |
||
Smak |
Markedsandel |
Norge |
Mint |
45% |
44% |
Tradisjonell |
39% |
41% |
Lakris |
5% |
5% |
Toppliste format |
||
Format |
Markedsandel |
Norge |
Slim |
66% |
64% |
Large |
26% |
26% |
Løs |
3% |
4% |
Toppliste styrke |
||
Styrke |
Markedsandel |
Norge |
Extra Strong |
37% |
35% |
Normal |
37% |
39% |
Strong |
14% |
14% |
Hvor ofte bruker du Snus? |
Vestfold og Telemark |
Norge |
Bruker regelmessig |
98% |
93% |
Bruker av og til |
0% |
2% |
Bruker ikke |
1% |
3% |
Har brukt tidligere, men sluttet |
1% |
2% |
To tredjedeler av snuserne i Vestfold og Telemark bruker nå nikotinporsjoner jevnlig - flere enn i landet som helhet.
Hvor ofte bruker du All-white / Nikotinporsjoner / "Helhvit snus"? |
Vestfold og Telemark |
Norge |
Bruker regelmessig |
67% |
61% |
Bruker av og til |
11% |
11% |
Bruker ikke |
19% |
24% |
Har brukt tidligere, men sluttet |
4% |
4% |
Den typiske snuseren har brukt snus i 6-10 år. I Vestfold og Telemark er det noe færre erfarne snusere (snust i over 20 år) enn i resten av landet.
Hvor lenge har du snust? |
Vestfold og Telemark |
Norge |
Mindre enn ett år |
1% |
3% |
1-5 år |
32% |
29% |
6-10 år |
32% |
27% |
11-20 år |
25% |
26% |
Mer enn 20 år |
10% |
15% |
Den typiske snuseren bruker omtrent fire bokser i uken. I snitt snuser man noe flere bokser i Vestfold og Telemark enn ellers i landet.
Hvor mange bokser snuser du i uken? |
Vestfold og Telemark |
Norge |
Mindre enn en boks i uken |
2% |
3% |
1-2 bokser i uken |
20% |
26% |
3-4 bokser i uken |
48% |
41% |
5 eller fler bokser i uken |
30% |
30% |
Smak er den desidert viktigste faktoren når snusere i Vestfold og Telemark velger snus. Prisen er viktig men ikke fullt så viktig som i Norge generelt.
Når det kommer til nikotinporsjoner, hva er de tre viktigste faktorene du vurderer for kjøpet? |
Vestfold og Telemark |
Norge |
Pris |
45% |
52% |
Smak |
79% |
71% |
Merke |
29% |
34% |
Porsjonsstørrelse |
48% |
38% |
Nikotinnivå |
48% |
46% |
Fuktighetsnivå |
24% |
18% |
Nye smaker i sortimentet får snuserne i Vestfold og Telemark til å prøve noe nytt. Andelen som oppgir at nye produkter innenfor ens favorittsmak har betydelse er mye høyere her enn i Norge generelt. Også en attraktiv pris kan føre til at man prøver et nytt produkt.
Hva ville få deg til å prøve et nytt produkt? |
Vestfold og Telemark |
Norge |
Attraktiv pris |
52% |
48% |
Spennende utradisjonell smak |
23% |
23% |
Et nytt produkt innenfor min favorittsmak |
57% |
43% |
Et nytt produkt innenfor favorittmerket mitt |
18% |
23% |
Et produkt innenfor en ny merkevare |
7% |
8% |
Et nytt produkt innenfor mitt foretrukne nikotinnivå |
43% |
36% |
Et nytt produkt innenfor min foretrukne porsjonsstørrelse |
23% |
24% |
Attraktiv kommunikasjon/markedsføring |
2% |
3% |
Jeg tester sjelden nye produkter |
29% |
31% |
Halvparten av snuserne i fylket holder seg til en variant/merke. Resten bytter mellom ulike varianter.
Kjøper du ulike snustyper eller merker? |
Vestfold og Telemark |
Norge |
Nei, jeg snuser kun en type |
51% |
50% |
Ja, opp til to typer eller merker |
26% |
33% |
Ja, 3-5 typer eller merker |
20% |
15% |
Ja, fler enn 5 andre typer eller merker |
2% |
2% |
I Vestfold og Telemark byttet man mellom ulike varianter fordi man er nysgjerrig på nye typer og merker.
Hvorfor snuser du flere ulike sorter eller merker? |
Vestfold og Telemark |
Norge |
Jeg liker å teste nye typer og merker |
59% |
49% |
Jeg har ulike behov ulike tider av året |
12% |
18% |
Jeg snuser ulikt avhengig av om det er fest eller hverdag |
12% |
14% |
Jeg snuser nikotinfritt i perioder |
12% |
3% |
Det er for dyrt å kun snuse min favorittsnus |
7% |
7% |
Den snusen jeg vil ha finnes ikke alltid tilgjengelig |
22% |
30% |
Hvilken smak foretrekker du når du snuser? |
Vestfold og Telemark |
Norge |
Mint |
43% |
38% |
Frukt |
4% |
6% |
Sitrus |
4% |
2% |
Bær |
4% |
5% |
Kaffe |
2% |
1% |
Lakris |
10% |
8% |
Tradisjonell / tobakk |
35% |
40% |
Over halvparten av snuserne i Vestfold og Telemark begynte å bruke snus for å slutte å røyke - en høyere andel enn i landet som helhet.
Hvorfor begynte du å snuse? |
Vestfold og Telemark |
Norge |
For å slutte å røyke |
52% |
48% |
Jeg så andre som snuste og ble nysgjerrig |
14% |
21% |
Jeg fikk tilbud av en venn eller familiemedlem |
27% |
21% |
Jeg syntes markedsføringen var tiltalende |
|
0% |
Husker ikke |
15% |
15% |
De som har byttet fra røyk til snus oppgir at de har det bedre.
Du svarte at du begynte å snuse fordi du sluttet å røyke, hvordan har du det etter du byttet? |
Vestfold og Telemark |
Norge |
Mye bedre |
45% |
55% |
Bedre |
52% |
36% |
Uforandret |
2% |
9% |
Dårligere |
|
1% |
Snusbrukere i Vestfold og Telemark ser i likhet med andre snusere mange fordeler med snus sammenlignet med øvrige nikotinprodukter. At det ikke påvirker andre, føles mindre helseskadelig, er mer diskré og smaker bedre oppgis å være noen av fordelene.
Hva er de fremste fordelene med snus sammenlignet med andre nikotinprodukter? |
Vestfold og Telemark |
Norge |
Det føles mindre helseskadelig |
54% |
59% |
Det misfarger ikke |
15% |
13% |
Det smaker/oppleves bedre |
49% |
39% |
Det gir bedre nikotinkick |
13% |
13% |
Det er billigere |
37% |
27% |
Det påvirker ikke andre |
83% |
76% |
Det er mer diskré |
65% |
51% |
Man opplever i Vestfold og Telemark, og i Norge generelt, at snus- og nikotinporsjoner er omtrent halvparten så farlige som sigaretter.
På en skala fra 1 til 10, hvor sigaretter ligger på 100, hvor skadelig anser du at følgende produkter er? |
||
|
Vestfold og Telemark |
Norge |
Nikotinporsjoner |
4,2 |
4,3 |
Snus |
4,3 |
4,6 |
Skråtobakk |
5,6 |
5,6 |
Vape / E-sigaretter |
6,1 |
6,2 |
Den største enkeltårsaken til å bruke nikotinporsjoner er at det ikke misfarger tennene. Grunnen oppgis å være viktigere i Vestfold og Telemark enn ellers i landet.
Hva er grunnen til at du bruker all-white / nikotinporsjoner / "helhvit snus"? |
Vestfold og Telemark |
Norge |
Det føles mindre helseskadelig |
25% |
23% |
Det føles mer fresht |
32% |
39% |
Det misfarger ikke tennene |
66% |
54% |
Det smaker/oppleves bedre |
43% |
47% |
Det gir bedre nikotinkick |
11% |
13% |
Det koster mindre |
11% |
6% |
De har tiltalende markedsføring |
|
1% |
Det misfarger ikke om man sovner med de i |
22% |
17% |
Det er mer diskré |
23% |
26% |
Det hjelper med å ikke røyke |
15% |
17% |
De misfarger ikke klærne/bukselommen |
9% |
8% |
For nærmere halvparten av snuserne i Vestfold og Telemark var røykeslutt den viktigste årsaken til å begynne med nikotinporsjoner – en høyere andel enn i Norge som helhet. En fjerdedel begynte å bruke nikotinporsjoner for å slutte med andre typer tobakk.
Da du begynte å bruke all-white / nikotinporsjoner / "helhvit snus", hvilket av følgende utsagn stemte best for deg? |
Vestfold og Telemark |
Norge |
Det var en måte å slutte å røyke på |
46% |
43% |
Det kom i tillegg til å fortsette med sigaretter |
9% |
7% |
Det var en måte å slutte med vanlige tobakksprodukter utover sigaretter |
24% |
24% |
Det var mitt første nikotin- og tobakksprodukt |
22% |
26% |
En fordel med bruk av snus og nikotinporsjoner for den enkelte er også at det sosiale stigmaet er lavere enn for røyking. Snus blir av de aller fleste sett på som sosialt akseptert i Vestfold og Telemark, mens den sosiale aksepten for røyking er lav.
Hvor sosialt akseptert opplever du det er å snuse? |
Vestfold og Telemark |
Norge |
1: Ikke akseptert |
|
0% |
2 |
2% |
2% |
3 |
8% |
13% |
4 |
42% |
33% |
5: Helt akseptert |
48% |
51% |
Hvor sosialt akseptert opplever du det er å røyke? |
Vestfold og Telemark |
Norge |
1: Ikke akseptert |
29% |
37% |
2 |
49% |
41% |
3 |
12% |
14% |
4 |
8% |
4% |
5: Helt akseptert |
2% |
4% |
Hvor sosialt akseptert opplever du det er å bruke skråtobakk? |
Vestfold og Telemark |
Norge |
1: Ikke akseptert |
31% |
28% |
2 |
24% |
34% |
3 |
25% |
23% |
4 |
13% |
9% |
5: Helt akseptert |
7% |
7% |
Hvor sosialt akseptert opplever du det er å bruke all-white / nikotinporsjoner / "helhvit snus" |
Vestfold og Telemark |
Norge |
1: Ikke akseptert |
1% |
2% |
2 |
2% |
3% |
3 |
5% |
13% |
4 |
38% |
31% |
5: Helt akseptert |
54% |
51% |
Hvor sosialt akseptert opplever du det er å bruke vape / E-sigaretter |
Vestfold og Telemark |
Norge |
1: Ikke akseptert |
10% |
10% |
2 |
20% |
24% |
3 |
39% |
35% |
4 |
20% |
18% |
5: Helt akseptert |
11% |
12% |
Snuserne i Vestfold og Telemark oppgir at politikere og beslutningstakere ikke lytter til dem.
Opplever du at beslutningstakere, politikere og myndigheter forstår og lytter til deg som snuser? |
Vestfold og Telemark |
Norge |
1= Nei, ikke i det hele tatt |
44% |
42% |
2 |
30% |
25% |
3 |
25% |
29% |
4 |
1% |
3% |
5= Ja, på alle måter |
|
1% |
Tre av ti nettforbrukere i Vestfold og Telemark kjøper all sin snus på nett, omtrent som i Norge generelt.
Hvor stor andel av tobakk- og nikotinproduktene dine kjøper du på nettet? |
Vestfold og Telemark |
Norge |
|
0%-50% |
31% |
30% |
|
60%-70% |
8% |
8% |
|
80%-90% |
32% |
32% |
|
100% |
29% |
30% |
|
Hver femte snuser i Vestfold og Telemark planlegger å handle mer på nett det kommende året - en høyere andel sammenlignet med landsgjennomsnittet. Hver åttende planlegger å handle mindre.
Hvordan forventer du at dette vil endre seg om et år? |
Vestfold og Telemark |
Norge |
Øke |
19% |
16% |
Forbli det samme |
69% |
73% |
Avta |
12% |
11% |